Вікнянська громада
Чернівецька область, Чернівецький район

“Детальний план території земельної ділянки орієнтовною площею 7,5 га для будівництва міні-ГЕС, що знаходиться за адресою: урочище «Гаражі», с. Онут Вікнянської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, с. Чорний Потік Юрковецької сільсь

 

ЗАЯВА ПРО ВИЗНАЧЕННЯ ОБСЯГУ

СТРАТЕГІЧНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОЦІНКИ

 

Детальний план території земельної ділянки орієнтовною

площею 7,5 га для будівництва міні-ГЕС, що знаходиться за адресою:

урочище «Гаражі», с. Онут Вікнянської сільської ради Чернівецького району

Чернівецької області, с. Чорний Потік Юрковецької сільської ради Чернівецького

району Чернівецької області

 

  1. Інформація про замовника проекту:

Замовник проекту: Вікнянська сільська рада Чернівецького району Чернівецької області.

Адреса: 59433, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Вікно, вул. Головна, буд. 80.

Тел.: (03737) 2-87-42, Контактний e-mail: wiknorada@ukr.net ,

WEB-сайт: https://vikno-gromada.gov.ua/

 

  1. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв'язок з іншими документами державного планування.

         Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», документи державного планування - стратегії, плани, схеми, містобудівна документація, загальнодержавні програми, державні цільові програми та інші програми і програмні документи, включаючи зміни до них, які розробляються та/або підлягають затвердженню органом державної влади, органом місцевого самоврядування.

        Проект детального плану розробляється на дві земельні ділянки, одна з яких орієнтовною площею 5,5 га розташована в урочищі “Гаражі” в селі Онут Вікнянської територіальної громади Чернівецького району Чернівецької області, та на другу земельну ділянку орієнтовною площею 2,0 га, яка розташована в урочищі “Під горою” в селі  Чорний Потік Юрковецької територіальної громади Чернівецького району Чернівецької області з метою визначення існуючих та проектних містобудівних умов і обмежень на території проектування та території впливу, визначення функціонального призначення та параметрів об'єкту, зміна цільового призначення земельних ділянок.

          Даною містобудівною документацією передбачається розроблення детального плану території для будівництва та експлуатації будівель і споруд об’єктів енергогенеруючих підприємств (міні ГЕС загальною потужністю до 150 кВт) на річці Онут. Детальний план території розробляється на підставі рішення ХІХ сесії VІІІ скликання Вікнянської сільської ради № 74-19/2023 від 09 травня 2023 року Про надання дозволу на розробку детального плану територіїта на підставі рішення 43 сесії VІІІ скликання Юрковецької сільської ради № 2315-43/24 від 12 вересня 2024 року Про надання дозволу на розробку детального плану території земельної ділянки”.

Детальний план є містобудівною документацією місцевого рівня, яка визначає функціональне призначення, параметри забудови земельної ділянки з метою розміщення об’єкту будівництва, формування принципів планувальної організації забудови, уточнення в більш крупному масштабі положень схеми планування території району, визначення планувальних обмежень  використання території  згідно з державними будівельними та санітарно-гігієнічними нормами, формування пропозицій щодо можливого розташування об’єкту з користування надрами в межах однієї проектної території із дотриманням вимог містобудівного, санітарного, екологічного, природоохоронного, протипожежного та іншого законодавства з метою залучення інвестицій згідно інтересів територіальної громади, заходів щодо реалізації містобудівної політики розвитку території району; визначення містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.

 

 

 

 

3) Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів).

Територія, яка охоплюється детальним планом, знаходиться на річці Онут в урочищі “Гаражі” в селі Онут Вікнянської територіальної громади та в урочищі “Під горою” в селі  Чорний Потік Юрковецької територіальної громади Чернівецького району Чернівецької області, зокрема - південніше села Онут, на межі територій Вікнянської та Юрківської територіальних громад (с. Чорний Потік) і межує з садибною житловою забудовою та землями с/г призначення.

Детальним планом території вирішується питання доцільності будівництва та обслуговування об’єкту енергогенеруючого підприємства - (міні ГЕС загальною потужністю до 150 кВт) в руслі річки Онут. Генерація електроенергії здійснюватиметься за рахунок місцевого відновлюваного джерела енергії – води, орієнтовний термін експлуатації  МГЕС – 50 років.

Щорічна генерація екологічно чистої електроенергії очікується на рівні приблизно 0,7-0,8 млн. кВт.

Детальним планом території передбачається реалізація видів планової діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля, відповідно до пункту  4, частини 3 (друга категорія), статті 3 ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля» - енергетична промисловість: гідроелектростанції на річках незалежно від потужності.

  1. Ймовірні наслідки.

а) для довкілля:

В ході здійснення СЕО будуть детально оцінені ймовірні наслідки реалізації документа державного планування ДПТ, зокрема, для таких компонентів довкілля: ґрунти; атмосферне повітря; водні ресурси; стан фауни, флори, біорізноманіття, землі (у тому числі вилучення земельних ділянок); кліматичні фактори;

у тому числі для здоров’я населення;

Під час здійснення СЕО, варто оцінити ймовірні наслідки від об’єктів інфраструктури, що пропонується відповідно до детального плану території  на  здоров’я населення.

б) для територій з природоохоронним статусом -

Під час здійснення СЕО, буде оцінено ймовірні наслідки від об’єктів інфраструктури, що пропонуються відповідно до детального плану території  на території з природоохоронним статусом.

в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення –  зважаючи на географічне положення сіл Онут та Чорний потік,  транскордонні наслідки реалізації проектних рішень ДПТ для довкілля, у тому числі здоров’я населення, не очікуються.

Планується, що на запроектованій території с. Онут (Вікнянська ТГ) буде побудовано міні ГЕС з дериваційною трубою, будівлю машинного залу з турбіною, водовідвідний канал, рибохід та технологічний майданчик.

На запроектованій території с. Чорний Потік (Юрковецька ТГ) передбачається влаштування греблі з водозабором на руслі річки Онут і, відповідно, утворення в її заплаві акумулюючої  водойми, що для облаштування МГЕС забезпечить необхідну швидкість потоку в дериваційній трубі. Для захисту існуючого шляху та земель забудови місцевих мешканців планується спорудити захисну бокову дамбу вздовж водойми.

Підземний водогін проходитиме на території с.Онут.

 

 

 

Виходячи із гідрологічної інформації, а саме із середньомісячної  витрати води по р. Онут за останні 20 років  в рамках реалізації Проекту передбачається встановлення трьох турбін: ГТ-36 (потужність при витраті води 1,98 м3/сек. буде становити 18-20 кВт), ГТ-90 (потужність при витраті води 4,22 м3/сек. -  85-90 кВт) та ГТ-50 (потужність при витраті води 1,98 м3/сек.  буде становити 42-45 кВт). Встановлена потужність  гідроелектростанції – 145-150 кВт.

Потенційний вплив планової діяльності передбачає часткову зміну ландшафту в процесі будівництва та експлуатації МГЕС, цей вплив оцінюється як незначний.

Будуть мати місце викиди пилу в результаті будівництва та експлуатації міні гідроелектростанції, а також продуктів спалювання пального при  роботі будівельних машин, механізмів та автотранспорту. Крім цього, при роботі двигунів машин, механізмів та автотранспорту на навколишнє середовище відбуватиметься шумовий вплив. Очікуються викиди забруднюючих речовин від зварювальних та фарбувальних робіт. Концентрації шкідливих речовин в повітрі  не  перевищуватимуть  нормативів ГДК. Під час експлуатації негативний вплив на повітряне середовище відсутній. У випадку аварійних ситуацій забруднення буде незначним та носитиме локальний характер з не перевищенням рівня ГДК. Шум від гідросилового обладнання не виходитиме за межі будівлі міні ГЕС.

На етапі будівництва можливі такі основні види впливу на водне середовище. Великий обсяг земляних робіт призведе до потрапляння у воду ґрунту, що спричинить утворення шлейфу скаламученої води, довжина якого буде залежати від швидкості течії та гранулометричного складу ґрунту. Також можливе хімічне забруднення води від роботи машин і механізмів.  На етапі експлуатації МГЕС очікуються підйом рівня води у верхньому б’єфі (але завдяки особливостям рельєфу та наявності дамб вода не виходитиме на заплаву і не підтоплюватиме населені пункти), зміни швидкостей течії (сповільнення у верхньому б’єфі та підвищення швидкостей після водозливу), незначне підвищення рівня ґрунтових вод на ділянках, суміжних до верхнього б’єфу, дещо більша швидкість накопичення донних відкладів у водоймі верхнього б’єфу, а також незначна трансформація термічного та льодового режимів річки на цій ділянці.

Впливи ультразвуку та іонізуючого випромінювання відсутні.

Під час будівництва та експлуатації планованого об’єкту будуть утворюватися відходи різних класів небезпеки. Для їх збору і тимчасового складування кожного виду відходів на території будуть передбачені спеціально відведені місця.

Операції з управління відходами під час будівництва та експлуатації планованого об’єкту не передбачені. В послідуючому утворювані відходи передаватимуться спеціалізованим організаціям, які надають послуги з управління відходами.

Площадка ГЕС не належить до об’єктів ПЗФ. Негативний вплив на об’єкти ПЗФ не очікується.

Об’єкти всесвітньої спадщини, їх території та буферні зони, об’єкти культурної спадщини, їх території та зони охорони пам’яток культурної спадщини, об’єкти археологічної спадщини, історико-культурні заповідники, а також музеї на території детального плану відсутні.

Будівництво та експлуатація запропонованої ГЕС буде надавати позитивний вплив на місцеву економіку через зайнятість місцевого населення під час будівництва, а також в більш довгостроковій перспективі - у вигляді  орендної плати за земельну ділянку і податкових надходжень до місцевого бюджету, плати за послуги місцевих комунальних служб, і зайнятості технічного обслуговуючого персоналу. Буде мати місце залучення значних інвестицій в економіку Вікнянської та Юрківської територіальних громад. Переселення населення не очікується, примусова праця не використовуватиметься. Реалізація проекту є вагомим внеском у розвиток як регіональної економіки, так і економіки України в цілому.

 

5) Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі, якщо документ державного планування не буде затверджено.

 

З метою розгляду альтернативних проектних рішень та їх екологічних наслідків під час СЕО детального плану території передбачається розглянути наступні альтернативні варіанти проектних змін.

Альтернатива 1: «Нульовий сценарій» – тобто опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження зазначеного документа державного планування. У разі, якщо документ державного планування не буде затверджено, це призведе до відмови від будівництва мікро гідроелектростанції і як наслідок, до неможливості розвитку економіки села, а також збільшення кількості робочих місць. Цей сценарій може розумітися, як продовження поточних (найчастіше несприятливих) тенденцій щодо стану довкілля. За даним варіантом подальший стабільний розвиток Вікнянської та Юрковецької територіальних громад є, очевидно, проблематичним, і ця альтернатива веде до погіршення екологічної ситуації, неефективного використання земельних ресурсів, хаотичної забудови та погіршення ландшафту в цілому.

Альтернатива 2: «Максимально сприятливий сценарій» – опис, оцінка та прогнозування  ситуації, а саме впливу проектних рішень на стан компонентів навколишнього  середовища, забезпечення екологічної безпеки та гарантування здоров’я  громадян, у випадку успішної реалізації запропонованих заходів із  використанням інноваційних технологій на засадах сталого розвитку. 

Альтернатива 3: Технічні та/або територіальні альтернативні рішення проектування  певних територій/об’єктів, розвиток яких передбачений проектними  рішеннями містобудівної документації. 

Зрештою, кінцевим продуктом аналізу виправданих альтернатив стане  формування найбільш екологічно та економічно вигідного сценарію реалізації  проекту даної містобудівної документації з урахуванням державних,  громадських та приватних інтересів та, головне, - забезпечення екологічної  безпеки території проектування та навколишніх земель.

 

6) Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки.

 

Основною метою прогнозу є оцінка можливої реакції навколишнього природного середовища на прямий чи опосередкований вплив людини, вирішення задач раціонального природокористування у відповідності з очікуваним станом природного середовища.

Для здійснення стратегічної екологічної оцінки будуть використовуватись логічні і формалізовані методи прогнозування. Для підготовки звіту СЕО передбачається використовувати наступну інформацію: доповіді про стан довкілля; статистичну інформацію; інформація, яка включена в інші акти законодавства, які мають відношення до проекту ДДП; дані моніторингу стану довкілля; інша доступна інформація.

Основним критерієм під час стратегічної екологічної оцінки проекту містобудівної документації є її відповідність державним будівельним нормам, санітарним нормам і правилам України, законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Під час підготовки звіту стратегічної екологічної оцінки визначити доцільність і прийнятність планованої діяльності і обґрунтування економічних, технічних, організаційних, санітарних, державно-правових та інших заходів щодо забезпечення безпеки навколишнього середовища.

Основні методи під час стратегічної екологічної оцінки:

  1. аналіз слабких та сильних сторін проекту містобудівної документації з точки зору екологічної ситуації, а саме:
  • вивчити в регіональному плані природні умови території, яка межує з ділянкою розміщення планової діяльності, включаючи характеристику поверхневих водних систем, ландшафтів (рельєф, родючі ґрунти, рослинність та ін.), гідрогеологічні особливості території та інших компонентів природного середовища;
  • розглянути природні ресурси з обмеженим режимом їх використання, в тому числі водоспоживання та водовідведення, забруднення атмосферного середовища;
  • оцінити можливі зміни в природних та антропогенних екосистемах;
  • проаналізувати склад ґрунтів, рівні залягання підземних вод, виявити особливості гідрогеологічних умов майданчика за результатами інженерно-геологічних вишукувань.
  1. консультації з громадськістю щодо екологічних цілей;
  2. розгляд сценарію антропогенних катастроф або руйнувань і способів ліквідації їх наслідків;
  3. ознайомлення осіб, які приймають рішення, з можливими наслідками здійснення запланованої діяльності;
  4. отримання зауважень і пропозицій до проекту містобудівної документації;
  5. проведення громадського обговорення у процесі стратегічної екологічної оцінки проекту містобудівної документації.

В ході СЕО провести оцінку факторів ризику і потенційного впливу на стан довкілля, врахувати екологічні завдання місцевого рівня в інтересах ефективного та стабільного соціально-економічного розвитку населеного пункту та підвищення якості життя населення.

7)  Заходи,  які  передбачається  розглянути  для  запобігання,  зменшення  та пом'якшення негативних наслідків виконання документа державного планування.

Зважаючи на характер ймовірних наслідків, до основних заходів запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування  слід віднести ряд ресурсозберігаючих рішень щодо використання води, землі, електроенергії; дотримання норм технологічного регламенту; дотримання правил промислової та пожежної безпеки; розробку планів ліквідації можливих аварійних ситуацій, систем повідомлення про неї. Конкретні заходи будуть описані і представлені в звіті СЕО.

8) Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку.

Звіт про стратегічну екологічну оцінку має відповідати вимогам ч. 2 ст. 11 Закону України  «Про стратегічну екологічну оцінку», методичним  рекомендаціям  із здійснення  стратегічної  екологічної  оцінки  документів  державного  планування, затверджених наказом Міністерства екології і природних ресурсів України № 296 від 10.08.2018р. з послідуючими змінами та рекомендаціями.

9) Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання.

 Зауваження і пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки містобудівної документації “Детальний план території земельної ділянки орієнтовною площею 7,5 га для будівництва міні ГЕС, що знаходиться за адресою: урочище «Гаражі», с. Онут Вікнянської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, с. Чорний Потік Юрковецької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області” подаються протягом 10 діб, з дня її оприлюднення, до Вікнянської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, адреса: 59433, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Вікно, вул. Головна, буд. 80. Тел.: (03737) 2-87-42,      Контактний e-mail: wiknorada@ukr.net

Відповідальна особа: секретар Вікнянської сільської ради – Амбросійчук Тетяна Маноліївна.

Зауваження та пропозиції надаються особисто або через уповноваженого представника у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім’я та по-батькові, місця проживання, особистого підпису; від юридичних осіб – із зазначенням їх найменування, місця знаходження, посади і особистого підпису.

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора